چگونه مخاطب جذب کنیم

?>

منظور اصلی ما از مفهوم مخاطب شناسی چیست؟

زمانی که صحبت از مخاطب شناسی می شود، ممکن است فکر کنیم رعایت این مسئله فقط برای سخنرانان لازم است. سخنرانان بیشترین سروکار را با این مهارت یعنی مخاطب شناسی دارند، اما هر انسانی که دنبال کسب موفقیت از طریق توسعه ارتباطات است، باید به این مهارت کارگشا مجهز شود.

باهمه این تفاسیر اگر ما می خواهیم ارتباط بهتری با همکاران، دوستان، مدیران یا مشتریان خود داشته باشیم، مخاطب شناسی برای ما امری ضروری واجتناب ناپذیر است.

چه کسی مخاطب است؟

عموما در یک ارتباط انسانی اعم از سخنرانی یا صحبت یا نمایش یا اجرای صحنه، ما با مخاطب سرو کار داریم. حتی اگر در طول روز با کسی صحبت نکنیم و آدمهای دیگر را ببینیم یا دیگران ما را ببینند باز هم با مخاطب مواجه هستیم. چرا که هر نوع ارتباطی از پنج جزء تشکیل شده :


به بیان بهتر، مخاطب یعنی کسی که گیرنده پیام ما است و قابل توجه است بسیاری از پیامهای ما لزوماً کلامی نیستند.

لطفاً همین الآن با خود فکر کنید که در طول روز به چه کسانی پیام ارسال می کنید و لیست آنها را در دفتر تمرینات فن بیان خود بنویسید. اگر این تمرین را به درستی انجام دهید بدون شک با خیل عظیمی از مخاطبین روبرو خواهید شد که در طول روز گیرنده پیامهای ما هستند.

مخاطب شناسی یعنی ما در یک ارتباط، حالا چه سخنرانی یا غیره، باید بدانیم افراد مقابل ما، دنبال چه چیزی هستند؟ یعنی نیاز آنها چیست؟ آنها چرا باید به حرف ما توجه کنند؟ باید با خودمان فکر کنیم که اگر جای طرف مقابل بودیم، به چه دلیل به این حرفها و صحبتها توجه می کردیم؟

مخاطب شناسی حرفه ای وقتی اتفاق می افتد که ما خود را به جای دیگران ببینیم و به حرفهای خودمان از دید آنها توجه کنیم. یعنی با دانستن نیازمندیها و درخواستهای دیگران، پیامهایی را به آنها بدهیم که منتظرش هستند و پاسخگوی مسائل آنهاست.

مخاطبین ما چه کسانی هستند؟

مخاطب شناسی مدرن یعنی ما منتظر افراد نمانیم بلکه پیام خود را به زیباترین شکل ممکن و مخصوص هر فرد به او انتقال دهیم. افرادی که به دستاوردهای مهم در زندگی رسیده اند عموماً از ارتباطات خوبی برخورداند و منتظر مراجعه مخاطبین نمی مانند. بلکه خود با پیدا کردن مخاطبین ، پیامها و مفاهیم مورد نظر را انتقال می دهند و بهترین نتیجه را هم می گیرند.

همه ما در هر جایگاهی باید مخاطب شناس خوبی باشیم! 
بعضی از سخنرانان ناآگاه برای فرار از زحمت مخاطب شناسی توجیح خیلی جالب اما اشتباهی دارند. «وظیفه برگزار کننده سمینار یا کسی که مرا به سخنرانی دعوت می کند این است که اطلاعات دقیقی از مخاطبان به من بگوید»

البته که یک برگزارکننده حرفه ای باید این کار را انجام دهد. اما ما همیشه هم با برگزار گنندگان کاردرست همکاری نداریم. ممکن است شخص برگزار کنند علم کافی برای اینکار را نداشته باشد. در این صورت به این فکر کنید که شما به عنوان یک سخنران اگر به درستی مخاطب شناسی نداشته باشید…. آنگاه باید منتظر اتفاقات ناگوار یا در بهترین حالت عدم تأثیر صحبتهایتان باشید.

مخاطب شناسی در حوزه کاری من نیست چون … !
بعضی از دوستان خواننده این نوشتار قصد دارند یک بار در عمرشان کار سخنرانی انجام دهند. مثلاً برای ارائه دانشجویی یا شرکت در مراسم تودیع یا معارفه. یعنی ممکن است شما یک سخنران حرفه ای نباشید و بسیار به ندرت دعوت به سخنرانی شوید.

در این صورت شما یک انسان هستید و نیاز دارید با دیگران ارتباطات سالم و موفق داشته باشید. و در صورتی در این ارتباطات موفق خواهید بود که مهارت مخاطب شناسی را تمرین و یاد بگیرید.

در نظر بگیرید قرار است فعالیت مغزی جدیدی مثل گوش کردن به سخنرانی اتفاق بیافتد، مغز فقط در صورتی اجازه این کار را خواهد داد که قانع شود این کار در راستای نیاز او (یعنی مغز) است. حالا با این دید همیشه فکر کنید که چه نفعی را برای مخاطبان خود می توانید داشته باشد. یعنی در صحبتهای خود یا در ارتباط گیری بگوئید چه نفعی برای او خواهید داشت.

برای مخاطب شناسی از تکنیک هایعلمی استفاده کنید
به سن افراد توجه کنید که آدمی در سن او انتظار شنیدن چه چیزی را دارد؟ به جنسیت افراد توجه کنید، چون زنها و مردها از نظر انتظارات با هم متفاوت هستند. به میزان تحصیلات و مطالعه افراد دقت داشته باشید که همیشه کمتر از سطح معلومات آنها خود را نشان دهید تا احساس بدی نداشته باشند.
موقعیت جغرافیایی و شهری که مخاطب در آنجا زندگی می کند موجب شکل گیری علایق خاصی می شود که باید آنها را بشناسیم. شغل مردمی که در مقابل ما هستند باید شناسایی و درباره آن اطلاع کسب کنیم. علایق مذهبی و سیاسی مخاطبین نباید مورد هجمه ما واقع شود.
توجه داشته باشید: مغز مخاطب باید ما را هم بیخطر و هم مفید ارزیابی کند.

این اشتباهات را مرتکب نشوید! 
داشتن توجه به مخاطب به معنی تعریف دروغین از دیگران نیست.

ایجاد حس خوب در مخاطب نباید مانع گفتن اشتباهات او شود.

توجه کنبد که نیازی نیست همیشه در هر شرایطی حتماً مشاوره رایگان بدهیم بلکه باید مفید بودن را تمرن کنیم.

مخاطب شناسی برای نفع مادی ما نیست بلکه برای خدمت کردن بیشتر به بشریت است.

مخاطب شناسی وقتی برای ما سود مالی دارد که برای مطالب خود ارزش کاربردی زیادی ایجاد کنیم.

 

 

همراهان گرامی، میتوانید سوالات خود را در مورد این مقاله از طریق ارسال نظر از ما بپرسید تا به آنها پاسخ دهیم

***———————-***———————— *****———————–***————————- ***

شماره تماس وکسب اطلاعات از دوره های آموزشی و تهیه پکیج های غیرحضوری : 02177134897  و  09334029306

جهت عضویت در کانال تلگرامی آموزش فن بیان و استفاده از تمرینات، استاد سهیلا صادق نسب کلیک کنید کانال بیان ناب

https://t.m/BayaneNaab

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *