آشنایی با تنفس پیروزی (اوجایی)

?>

واژه اوجایی، کلمه‌ای سانسکریت و به معنی شخصی پیروز است. پس تنفس اوجایی نیز به تنفس پیروزی یا پیروزی بخش گفته می‌شود. برای انجام تنفس اوجایی دهان را ببندید و عمیقا با بینی تنفس را انجام دهید. در حین تنفس به آرامی عضلات انتهایی گلویتان را منقبض کنید. با انجام این کار صدایی ریتمیک، آرامش بخش و مانند موج اقیانوسی پدید می‌آورید که به ذهن آرامش و تمرکز می‌بخشد. این ویژگی بی‌همتا به این تکنیک تنفسی نام دیگری داده است: تنفس اقیانوس.

انجام تنفس اوجایی در حین تمرین تجربه شما چه بر روی مت و چه خارج از آن عمیق تر می‌کند. در اینجا پنج تا از فواید تنفس اوجایی را با شما به اشتراک می‌گذاریم:

۱-سلامت فیزیکی
انجام این تکنیک تنفسی، حرارت درونی ایجاد می‌کند که باعث رهایی عضلات سفت می‌شود و در تمرینات انعطاف باعث کمتر شدن آسیب می‌گردد. در عین حال با تنفس عمیق و گسترش شش‌ها بیش از حد معمول، گردش خون بالا می‌رود و باعث سم زدایی اندام‌های داخلی می‌گردد. از سایر فواید آن تقویت سیستم ایمنی و کیفیت خواب است. همچنین این نوع تنفس در کنترل فشار خون بالا و مشکلات تیروئید و جوان سازی سیستم عصبی موثر است.

۲-جریان انرژی
تنفس اوجایی جریان پرانا، انرژی حیات را در سیستم بدن و ذهن را افزایش می‌دهد. در بدن کانال‌های انرژی (نادیس) را پاکسازی می‌کند و باعث به جریان افتاد انرژی ساکن در آنها می‌شود و خستگی، استرس و منفی گرایی را کاهش می‌دهد. همچنین این نوع پرانایاما باعث به جریان افتادن انرژی از مرکز چاکرا ریشه به سمت مرکز چاکرا تاج می‌شود.

۳-رهایی استرس
زمانی که ناراحت یا نگران هستید، طبیعتا این تنفس آرام، متمرکز و ریتمیک در آرام کردن سیستم عصبی تقریبا بلافاصله عمل می‌کند. مطالعات نشان میدهد که این تکنیک تنفس همچنین سیستم قلب و عروق را متعادل می‌کند. برگرداندن تعادل به این دو سیستم باعث رهایی از استرس، آزردگی خاطر و ناراحتی می‌گردد. همچنین باعث آرامش ذهن و بدن می‌گردد.

۴-تمرکز
کیفیت مدیتیشن که به همراه سکون، صدا و عمق تنفس اوجایی است، به همراستا کردن بدن، ذهن و روح با لحظه حال و خود آگاهی بیشتر کمک‌ می‌کند. زمانی که این اتفاق می‌افتد، ذهن شفاف تر می‌شود و تمرکز افزایش می‌یابد، جریان حرکت بین حرکات یوگا بدون زحمت انجام می‌شود، ثبات افزایش می‌یابد و نگه داشتن حرکات برای مدت زمان بیشتری میسر می‌شود. نگه داشتن تکنیک تنفس اوجایی در تمام طول تمرین چه در هاتا یوگا، وینایاسا و هر سبک دیگری باعث می‌شود شما در مرکز خود بمانید، ریشه کنید و مجسم شوید، در حالی که تفکرات حفظ می‌شوند.

۵-مدیتیشن و آرامش
تنفس اوجایی باعث افزایش آرامش در بدن و ذهن می‌شود. انقباض در گلو باعث ارتعاش حنجره می‌شود و باعث انتقال آن از طریق سلول‌های عصبی به اعصاب قلب و آرامش ذهن و بدن می‌شود. این انقباض همچنین از طریق پشت گلو فشار آرامی بر سینوس‌ها وارد می‌کند و تنش را در آن قسمت کاهش می‌دهد. ریتم آرام و ثابت این تنفس باعث آسان شدن رهایی در تمرینات انعطافی می‌شود و به شما کمک می‌کند راحت تر در وضعیت مناسب مدیتیشن قرار بگیرید.

 

همراهان گرامی، میتوانید سوالات خود را در مورد این مقاله از طریق ارسال نظر از ما بپرسید تا به آنها پاسخ دهیم

***———————-***———————— *****———————–***————————- ***

شماره تماس وکسب اطلاعات از دوره های آموزشی و تهیه پکیج های غیرحضوری : 02177134897  و  09334029306

جهت عضویت در کانال تلگرامی آموزش فن بیان و استفاده از تمرینات، استاد سهیلا صادق نسب کلیک کنید کانال بیان ناب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *