تصویرسازی ذهنی چیست؟

?>

اگر تخیل ما در اختیار ما در بیاید و حواس پنج گانه خود را در آن دخیل کنیم به تصویرهای ذهنی مناسبی می رسیم. برای تصویرسازی ذهنی مناسب لازم است که یک سری از سلولهای مغزمان را که کار آنها ساختن تصاویر است تقویت کنیم و برای این کار تمرین های استانداردی وجود دارد. بیشتر این تمرین ها در زیر آورده شده است.

۱- در طول روز ده دقیقه کارهای روزمره را به صورت دقیق و با جزئیات کامل تصویرسازی کنیم.

۲- کشیدن نقشه یک محل به صورتی که ابتدا هر ا طلاعاتی که در مورد یک محل داریم روی نقشه می کشیم و بعد در هر مرحله این نقشه را کامل تر می کنیم. به این نوع کار کردن اجایل هم می گویند. البته کشیدن نقشه به صورت اجایل.

۳- جدا شدن از خودمان و تبدیل شدن به صورت آدم کوچولو و نگاه کردن به خود از زاویه های مختلف. انگار که آن آدم کوچولو هستید و به خودتان از زوایای مختلف نگاه می کنید. مثلا از روبرو، طرفین (راست و چپ)، پشت سر، بالا و پایین و سپس همان آدم کوچولو به درون خودمان فرو می رود.

مدل های مختلف تصویرسازی ذهنی

۱-دیسو یا دگر احساس

تصویرسازی ذهنی دگر احساس به گونه ای است که انگار د اخل یک سینما نشسته اید و در حال تماشای فیلمی از خودتان هستید که روی پرده سینما در حال پخش می باشد. اگر شما تماشاگر باشید و تصویر ذهنی خود را مثل یک تماشاگر نگاه کنید تصویری که ساخته اید دگر احساس می باشد. گاهی مواقع ما برای اجرای تکنیک های ان.ال.پی نیاز داریم که خاطرات خود را به صورت دگر احساس ببینیم.

یعنی اینکه داخل سینما هستیم و فیلم ضبط شده از خاطراتمان در حال پخش روی پرده سینما می باشد. در تصویر سازی دگر احساس، احساسات و حالاتی که در خاطره داشتیم دوباره تداعی نخواهند شد. یعنی انگار اتفاقی که در خاطره افتاده است برای یک نفر دیگر افتاده است و ما فقط فیلم آن را می بینیم. ما باید یاد بگیریم خاطرات تلخ گذشته را به این صورت یادآوری  کنیم یعنی به صورت دگر احساس.

۲- خود احساس

اگر تصویرسازی ذهنی به گونه ای باشد که ما خودمان را در تصویر احساس کنیم و همه ی احساسات و حالات خاطره ای که می بینیم را دوباره احساس کنیم این تصویرسازی به صورت خوداحساس می باشد.

به یادآوری خاطرات اگر به گونه ای باشد که خودمان بازیگر فیلم خاطره باشیم به صورتی که همه ی اتفاقات خاطره برایمان دوباره بیافتد و احساسات و حالات موجود در خاطره دوباره برایمان تکرار شود تصویرسازی خوداحساس انجام داده ایم. بهتر است یاد بگیریم که خاطرات خوب و لذت بخش گذشته خود را به صورت خوداحساس ببینیم.

۳- دابل دیسو، یا دگر احساس

فرض کنید روی یکی از صندلی های سینما نشسته اید و ناگهان از  جسم خود جدا شده و به سمت اتاقک پروژکتور پرواز می کنید و از آنجا خود را نگاه می کنید به گونه ای که روی یکی از صندلی ها نشسته اید و به فیلمی از خودتان که قبلا ضبط شده است نگاه می کنید که در حال پخش است. شما از چشم سوم شخص به خود نگاه می کنید که در حال تماشای فیلم خاطره خودش است.

به اینگونه نگاه کردن به خاطرات و تصاویر ذهنی دابل دگر احساس است  که اثر احساسی این جایگاه بسیار کمتر از خوداحساس و دگر احساس است. از این تکنیک در درمان فوبیا ها ا ستفاده می شود.

 چه طور تصویرسازی کنیم؟

وقتی که با افراد در مورد تصویرسازی صحبت می کنیم، بیشتر آنها می گویند که نمی توانند تصویرسازی کنند. همه ما انسان ها در همه زمان های زندگی مان در حال تصویرسازی ذهنی هستیم و از این کار بی اطلاعیم و فکر می کنیم که تصویرسازی ذهنی چقدر کار دشوار و پیچیده ای است.

اگر چشمان خود را ببندید در همان حال به درون سفر می کنید. سفر به درون باعث می شود که شروع به تصویرسازی کنید. تمرین زیر باعث می شود به درون خود سفر کنید و بدانید که تصویرسازی ذهنی کار پیچیده ای نیست.

چند تمرین برای تصویرسازی ذهنی

۱– چشمان خود را ببندید و تصور کنید که یک گلابی زرد رنگی با یک نخ نازکی بسته شده است و از سقف آویزان شده است. این گلابی درست در مقابل شما قرار دارد. به رنگ زیبای این گلابی توجه کنید. این گلابی روبروی شما می چرخد و شما همچنان به این گلابی نگاه کنید. دقت کنید که این گلابی به کدام جهت می چرخد. آیا سرعت چرخش این گلابی زیاد است یا کم؟

اگر سرعت چرخش کمی دارد سعی کنید با دست راست خود این گلابی را بیشتر بچرخانید و سرعت چرخش آن را زیاد کنید. به بند این گلابی نگاه کنید که نخ نازک به آن بسته شده است. ببینید این نخ چه رنگی است؟ مشکی یا سفید است و یا رنگ دیگری دارد؟

۲- وقتی که خوب به این گلابی زرد نگاه کردید آن را با دست راست خود بگیرید و اجازه چرخیدن به آن را ندهید. حال دست دیگرتان را هم جلو ببرید و این گلابی را با دو دستتان بگیرید. نخ را از گلابی جدا کنید. گلابی را با یکی از دستهایتان جلو برده و آن را بو کنید. عطر گلابی تازه را استشمام کنید. از بوییدن این گلابی لذت ببرید. گلابی را نزدیک دهان خود ببرید و گازی به آن بزنید.

مزه این گلابی چگونه است؟ شاید ترش و یا شیرین باشد. مزه این گلابی را کاملا حس کنید. همان طور که تکه های این گلابی را می جوید تکه های آن را زیر دندان خود حس کنید. صدای خرد شدن گلابی را زیر دندان خود حس کنید.

۳- تصور کنید این گلابی روبروی شما روی زمین می افتد و لحظه به لحظه بزرگتر می شود. کم کم گلابی بزرگی را روبروی خود می بینید که درست روبروی شما افتاده است. دوباره تصور کنید که یک بیل بزرگ کنار این گلابی افتاده است و شما این بیل را برمی دارید. با این بیل محتویات درون این گلابی را خالی می کنید. کم کم هم محتویات این گلابی خالی می شود.

۴- بعد از اینکه محتویات این گلابی خالی شد، شما یک گلابی بزرگ به اندازه یک کلبه دارید که محتویات آن را خالی کرده اید. این گلابی خانه شماست. تصور کنید با یک اره از آنجایی که گلابی را گاز زده اید مستطیلی به اندازه یک در روی گلابی ایجاد کرده اید. این مستطیل در ورودی این خانه است.

۵- در این گلابی را باز کنید و به درون این گلابی بروید. وقتی که در داخل این گلابی قرار دارید پنجره کوچکی برای آن قرار دهید. پنجره را باز کنید و از آن پنجره بیرون را نگاه کنید. سرتان را از پنجره بیرون آورده اید و به بیرون نگاه می کنید.

۶- بیرون از این خانه گلابی شکل همه خانه ها را به شکل گلابی می بینید. همه در خانه گلابی شکل خود زندگی می کنند. تصویرسازی ذهنی این گلابی می تواند آرامش بسیاری را به ذهن شما وارد کند.

شما یک شهر پر از گلابی بزرگ می بینید که همه مردم در دل این گلابی ها زندگی می کنید. همه جا بوی گلابی استشمام می کنید. به همه این گلابی ها نگاه کنید. گلابی های زرد رنگی که همه سرشان را از پنجره این گلابی ها بیرون آورده اند و به بیرون نگاه می کنند. تصویرسازی این گلابی شما را از بیرون به درون می برد. سفر به درون با بسته شدن چشم هایتان آغاز می شود. وقتی که چشمان خود را می بندید تصویرسازی ذهنی شما شروع می شود. سفر به درون و دیدن تصاویر ذهنی آرامش درونی را به همراه خواهد داشت.

انجام این تمرین می تواند به شما آرامش عمیقی بدهد. این تصویرسازی می تواند تمرینی باشد که خلاقیت را در ذهنتان تقویت کند. یادتان باشد در تصویرسازی ذهنی هیچ محدودیتی ندارید و می توانید در ذهنتان هرآنچه را که دوست دارید خلق کنید. به این فکر کنید که آزادید هرچه دوست دارید در ذهنتان بسازید.

هر چیزی که در ذهنتان می سازید می تواند در زندگی تان به شکل واقعیت درآید. پس می توانید با تصویرسازی ذهنی به هرآنچه که می خواهید برسید و هیچگونه محدودیتی ندارید.

این نوع تصویرسازی که همه حواس شما درگیر آن است، تصویرسازی ذهنی خوداحساس است. شما در این نوع تصویرسازی همه حواس خود را برای تصویرسازی ذهنی به کار می برید و همه چیز را حس می کنید. شما در این نوع تصویرسازی خودتان حضور دارید و این حواس شماست که احساسات را درک می کند.

همراهان گرامی، میتوانید سوالات خود را در مورد این مقاله از طریق ارسال نظر از ما بپرسید تا به آنها پاسخ دهیم

***———————-***———————— *****———————–***————————- ***

شماره تماس وکسب اطلاعات از دوره های آموزشی و تهیه پکیج های غیرحضوری : 02177134897  و  09334029306

جهت عضویت در کانال تلگرامی آموزش فن بیان و استفاده از تمرینات، استاد سهیلا صادق نسب کلیک کنید کانال بیان ناب

https://t.m/BayaneNaab

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *