09
جولای

اصول ابتدایی برای تن گفت (زبان بدن) صحیح در هنگام سخنرانی

 

  • حتما شما هم معنی این ضرب المثل معروف « آب در هاون کوبیدن » را می دانید

  • حتما برای شما هم پیش آمده که تمام تلاش و توان خود را به کار ببرید اما نتیجه مثبتی به دست نیاورده باشید

  • حتما گاهی پیش آمده که حس کنید،هرچه بیشتر تلاش میکنید نتیجه عکس میگیرید و عقب گرد میکنید

  • بله پس شما هم معتقدید، بعضی از سخنوران و گویندگان هم هرچه تلاش میکنند سخنرانی تاثیرگذاری را ارئه بدهند گویی نتیجه برعکس میگیرند

سخنران یا گوینده در این وضعیت شبیه یک قایقران است که هر چه پارو می زند باز هم به ساحل نمی رسد.

در این مرحله از گفتگو یا سخنرانی سخنران به جز کلماتی که بر زبانش جاری می شود و تسلطی که روی اصول سخنرانی و فن بیان دارد احساس کمبود بزرگی دارد: (عدم متمرکز شدن مخاطب و حواس پرتی او ) و البته به نظر می رسد بیشتر به علت ضعف های این دسته از افراد در مدل صحیح ایستادن و راه رفتنشان باشد.

مطمنا همه ما دستکم چندین بار درمعرض گفتگو با کسانی قرار گرفته ایم که مثل یک ربات ایستاده و ما را نظاره میکنند و در هنگام سخن گفتن نیز رباتی عمل میکند. رباتی که نمی توان دست آن ها را فشرد یا مثلا تغییراتی در احساسات آن ها به وجود آورد.

برخی سخنوران نیز همانند یک حکمران که بر تخت حکمرانی تکیه زده اند ، آن قدر خشک و سرد یک جا بدون توقف مانده اند که که هر کسی به آن ها نگاه می کند از گفتگو بیزار می شود!

چنین حالاتی حتی حین سخنرانی یک افسر بلندبالای ارتش، یا رییس جمهور در مجمع عمومی و رسمی غیرطبیعی است؛ هرچند بسیاری مردم معتقدند از آنجا که، دیدن جمعیت زیاد همیشه انسان را هیجان زده می کند و این هیجان و بهت زدگی باعث بی توجهی ما نسبت به اصول صحیح ایستادن یا راه رفتن حین گفتگو یا سخنرانی ها می شود. اما سخنران خوب و موفق کسی است که در همه حال از تمامی فاکتورهای تاثیرگذاری بر جمع باخبر بوده و از مدیریت جمع و استرس در جهت کنترل شرایط خود و مخاطبین استفاده مطلوب کند.

به هر حال هر امری با مطالعه و تمرین قابلیت بهبود و اصلاح را دارد و به همین دلیل از شما می خواهیم تا در جهت اصلاح زبان بدن، و تاثیر گذاری بیشتر بر مخاطبینتان در ادامه مقاله با ما همراه باشید

 

با شنیدن واژه سخنرانی همیشه به یاد ترامپی می افتیم که احتمالا پشت تریبون ایستاده است و بدون هیچ حرکتی در حال نطق است. جمعیت بزرگی هم رو به روی او قرار دارند و به او خیره شده اند. حتما با خودتان می گویید در یک سخنرانی با چنین عظمتی باید هم استانداردهای لازم را رعایت کرد یا بدون حرکت پشت میکروفون قرار گرفت و قطعا هم همین طور است. اما هدف ما در تبیین اصول صحیح ایستادن و راه رفتن در طول سخنرانی تحریک سطوح روانی، عاطفی و کنجکاوی مخاطبان برای ارائه یک سخنرانی تاثیرگذار است.

 

در استفاده از زبان بدن ابداع گر باشید!

اغلب سخنرانان نسبت به شیوه ایستادن که یکی از مهم ترین بخش های زبان بدن در سخنرانی است بی توجه هستند. و معمولا اکثر آنها، حین حرف زدن با دیگران حالتی ناخودآگاه به خود می گیرند حالاتی شبیه به

  • دست در جیب ایستادن

  • دست های آویزان

  • قفل کردن دست ها به تریبون

  • سرگرم کردن دست یا پاها با اشیا مختلف

  • زن خود را روی یکی از پاها انداختنو…

اما شما می توانید با استفاده هوشمندانه از «میمیک صورت» «حرکات دست هاو سر» و… تمام تمرکز مخاطب را از آن خود کنید

 

پشت سپر پنهان نشوید

شما در هر نقشی که باشید اعم از:  سیاستمدار، دانشجویی که قصد ارائه کنفرانس دارد، کارمندی که قصد ارائه پیشنهاد دارد، یک مجری، یک مدیر و…  از پشت سپر بیرون بیایید.

لابد می پرسید سپر چیست، برای سیاستمدار، تریبون سخنرانی. برای یک دانشجو میز استاد. برای یک کارمند، میز کار و یا پرونده ها و دزدیدن نگاه، برای یک مجری، صندلی ….

اگر عادت دارید حین صحبت کردن پشت میز بنشینید یا این که بخشی از بدن خود را پنهان کنید  باید بگوییم؛ وقت آن رسیده از همین حالا خودتان را مستقل بار بیاورید و نگذارید خیلی به اشیا اطراف وابسته شوید.

 

حقیقت این است که…

نحوه قرارگیری بخش های مختلف بدن باید با زاویه دید مخاطب هماهنگ باشد. سمت راست بدن شما در حکم سمت چپ بیننده و سمت چپ در حکم سمت راست او است. اگر می خواهید کاری انجام دهید یا حرفی در مورد جهات مختلف بزنید حتما به این موضوع توجه کنید.

 

مجسمه سنگی نباشید

برای این که بتوانید حس شوخ طبعی یا طنز در سخنرانی داشته باشید باید متحرک باشید. مخاطبان از دیدن یک تکه سنگ روی صحنه اصلا خوشحال نمی شوند.

 سخنران باید بین شادی و خوشحالی اش تفاوت و در عین حال یک تعادل ایجاد کند. نه این قدر خوشحال باشید که مخاطب تصور کند به پیک نیک آمده است و نه این قدر با جدیت بایستید که بقیه از شما بترسند!

 

چاره چیست؟

بعد از شناسایی محل ایستادن نوبت به شناخت اصول صحیح ایستادن و راه رفتن می رسد. برای این که بهتر بتوانیم مقابل مخاطبمان بایستیم و او را محو صحبت های خود کنیم باید شیوه ایستادن خود را با توجه به راهنما زیر تغییر دهیم:

 

مشورت با آیینه و دیوار!

برای این که بتوانید بهترین موقعیت و شکل ایستادن را تشخیص و انتخاب کنید ابتدا با دیوار یا آیینه مشورت کنید. نگاهی به دیوار و یا آیینه بیندازید و ببینید تصویر یا سایه شانه های شما چه طور روی آیه و دیوار قرار می گیرد.

حالا به آن نزدیک شوید و سعی کنید کل بدنتان با دیوار یا آیینه (قدی)تماس پیدا کند. با این کار می توانید دقیقا متوجه شوید استایل قرارگیری شما روی صحنه مستقیم و صاف است یا نه. حالت خمیدگی و تمایل به یکی از جهات دارد.

 

در تقسیم وزن بدن عدالت داشته باشید!

عدم توزیع متناسب وزن روی دوپا شروع مشکلات موضعی برای سخنران است؛ خصوصا اگر قرار باشد سخنرانی طولانی مدت باشد. اغلب سخنرانان عادت دارند وزن زیادی از بدن خود را روی پاشنه قرار دهند که این موضوع باعث استرس و اضطراب بیشتری در فرد خواهد شد.

 به علاوه اضافه وزن را به بخش های زانو و باسن منتقل می کند که باعث می شود سخنران در کوتاه مدت خستگی بیشتری داشته باشد.

این موضوع به کفشی که انتخاب می کنید هم بستگی دارد. گاهی برخی از کفش ها فرد با مجبور می کنند تا به طور خاصی بایستد و از این رو زودتر خسته شود.

 

انتخاب لباس مناسب برای قلب دوم!(کفش)

ماهیچه های پا قلب دوم شما هستند. اگر پا در عذاب باشد مطمئن باشید که کم کم کل سخنرانی هم متاثر از این موضوع خواهد شد. کفش های تخت و نرم که کاملا هم بدون پاشنه نباشند برای ایستادن های طولانی مدت بهتر هستند. این کفش ها به افزایش تحرک شما کمک می کنند.

 

بر خلاف همیشه شکمتان را پر کنید اما با اکسیژن!

اگر از تکنیک های صحیح تنفس در طول سخنرانی استفاده کنید شیوه ایستادنتان هم تحت تاثیر قرار می گیرد. در طول تنفس باید سینه شما کاملا صاف شود؛ طوری که شکمتان از هوای تازه پر شود و شما تغییر ارتفاع آن را احساس کنید.

با این کار کم کم ظرفیت تنفسی شما بالا می رود و قادر خواهید بود حملات طولانی تری را در مدت زمان کوتاهی ادا کنید؛ بدون این که به علت خستگی یا تنگی نفس حالت ایستادنتان تغییر کند یا مجبور شوید خم شوید!

 

نظامی بایستید!

چه وقتی ایستاده اید و چه وقتی که نشسته اید شانه هایتان را چرخش دهید و به عقب و جلو ببرید. سعی کنید آرنجتان را به عقب ببرید و با این راه زوایه سینه خود را حفظ کنید. انجام این کار از تکیده شدن بدن بعد از مدت زمان مشخصی جلوگیری می کند.

 

عکاسی و فیلمبرداری از خودتان فراموش نشود!

شاید هیچ یک از ترفندهای گفته شده نتواند به اصلاح اصول صحیح ایستادن و راه رفتن شما کمک کند. اما قطعا اگر کسی از شما حین سخنرانی عکس بگیرد خیلی خوب می توانید به نواقص موجود در حالات بدن و شیوه ایستادن خود پی ببرید.

در ادامه بخوانید: قوانینی که برای کسب موفقیت در روابط عاطفی خود باید وضع کنید